Wandelen in Bako national park - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Wandelen in Bako national park - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Wandelen in Bako national park

Door: gerardenmarjakok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

23 Oktober 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vandaag de eerste trip door een stuk regenwoud, en dat zullen we weten ook.
We vertrekken om 8:45 uur, en het regent!!!
Het is een half uur rijden, en dan worden we in bootjes geladen om langs de kust van de zuid chineese zee naar de ingang van het park te worden gebracht. Gelukkig hebben we onze poncho's meegenomen, want het is aan het gieten gegaan. We stappen uit de bootjes, en moeten ons melden bij de receptie, en daar zijn de eerste apen, makaken, ze zijn niet opdringerig, maar kijken wel toe welke Orang hun gebied binnen komen. Even verderop zien we al direct de eerste neusapen, deze zitten een beetje hoog in de bomen, maar toch een paar foto's genomen, neusapen worden ook wel door de inwoners Oran hollanda genoemd, hoogst waarschijnlijk omdat de eerste blanke mensen die ze vroeger zagen, hollandse matrozen waren met een grote jenevergok. Nog een wild zijn met jonkies gespot, en toen ging de wandeling beginnen. Eerst over wat houten bruggen, en dan de bush in, super glibberige paadjes omhoog, kijken waar je loopt, want anders ga je op je plaat. Omhoog was lastig, naar beneden nog iets erger, op dieren hebben we niet meer gelet, alleen op onze voeten, het is echt glad. Na een uur glibberen, komen we bij een strandje, daar worden we met de bootjes weer opgepikt. We varen terug naar het dorp, maar nu is het wel fris in het bootje, we zijn tot onze onderbroek doorweekt van de regen en het zweten onder de poncho's. We gebruiken in het dorpje aan de rivier onze lunch. Weer terug in Kuchin, gauw onder de douche, en gebruiken de rest van de middag om te winkelen in de diverse winkelcentra.
Morgen gaan we naar Batang Ai, het oerwoud in, om te kijken hoe de koppensnellers in hun Longhouses wonen. De koffer moeten we in het hotel achterlaten, omdat we weer met bootjes de bush in moeten, we mogen alleen het hoogst noodzakelijke meenemen wat in onze rugzakken past, de computer blijft dus in de koffer achter.

• 23 Oktober 2011 - 10:29

Pauline:

Heerlijk zo'n regenwoud. Ondanks eventuele last, toch foto's blijven maken hoor, ze zijn een deel van je plezier als je weer thuis bent. Veel plezier bij de koppensnellers.

• 23 Oktober 2011 - 11:09

Erna:

Wij hebben hier zon maar geen apen of slangen.
    En Marcel wij hebben ook nog geen kaart ontvangen.

• 23 Oktober 2011 - 15:46

Marcel:

Ach in Thailand had je lieslaarzen nodig

• 24 Oktober 2011 - 09:51

Wim:

Ziet er goed uit.
    Je moet je afvragen wat het nut van de poncho's is. Is dat niet alleen onhandig als je toch drijfnat wordt.
    Ook al ben je moe of ziek gewoon foto's blijven maken want die blijven en de vermoeidheid verdwijnt ooit.

En Marcel wij hebben ook geen kaart ontvangen.

• 25 Oktober 2011 - 15:52

Helma:

Leuk om in regenachtig Amsterdam te lezen hoe jullie genieten van een heerlijke vakantie. Ik blijf volgen!