Van Batang Ai naar Kota Kina Balu. - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Van Batang Ai naar Kota Kina Balu. - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Van Batang Ai naar Kota Kina Balu.

Door: gerardenmarjakok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

26 Oktober 2011 | Maleisië, Kota Kinabalu

Vandaag naar Batang Ai, met ons rugzakje met de hoogstnoodzakelijke artikelen en kleding, want de koffer bleef achter in het hotel.
We vertrekken vanaf het hotel naar Selawak Oran utang park. Daar aangekomen met een man of 50 met een ranger het park in, het was maar 100 meter lopen, daar was het uitkijkplatform, en al snel kwamen de eerste apen, allen hadden een baby aapje bij zich. Dus de camera gereed en knippen. Daarna door naar Batang Ai, met een tussenstop in Seran, om koffie te drinken, John de gids wist wel waar, en nam ons mee naar de vismarkt, daar gingen wij dus geen koffie drinken, het murde daar een beetje teveel, dus op zoek naar een koffiehuis maar ver van de dooie vis.
Na de koffiestop nog een lunchstop ik weet niet meer waar. Dan door naar Batang Ai, daar aangekomen werden we in een boot geladen naar het eiland. Dit eiland ligt in een stuwmeer. Het was laat in de middag dus konden we niet veel meer doen. De volgende dag om 6:45 op, aankleden, ontbijten, we gaan op bezoek bij de Ibans, voormalige koppensnellers, levend in de zogenaamde Longhouses, een soort flatwoning met een gezamenlijke galerij, en ieder gezin heeft daaraan zijn eigen woning. Met de bus naar de rivier waaraan ze leven, en dan met longboats, met een noodvaart naar hun woonplaats.Daar krijgen de woning te zien van de hoofdman, en wat blijkt de woning is groter als die van ons, hij is ook terecht gekomen in de 21e eeuw, hij heeft televisie,een bankstel enz. OK geen telefoon. Na de rondleiding werden we getrakteerd, op de lokale rijstwijn, en er moest ook getoast worden, dus 3 x oeh ah en in een teug de wijn naar binnen. Dan beginnen de de lokale dansjes, waarna we mee mochten doen. Nog even op eigen houtje rondkijken, en dan aan de lokale lunch, na de lunch moesten we pijltjes blazen, en zowaar Marja treft de roos. Na dit evenement weer in de race longboats en weer terug naar de bus, dan met de boot weer naar ons eiland, even wat drinken, en we maken weer een boswandeling, het leuke daarvan is de hangbrug die we over moeten steken. We lopen weer terug naar ons eigen longhouse, om ons op te maken voor het avond eten.
Vandaag weer vroeg op, we moeten weer terug naar Kuchin om onze koffers op te halen. We bezoeken nog een peperfarm, en dan de lange rit weer terug. Om 16:00 uur zijn we weer in het hotel in Kuchin, pakken de rugzakjes uit, in de koffer en vertrekken daarna naar het vliegveld, om 20:50 stijgen we op naar Kota Kinabalu, waar we om 22:30 weer landen, en in de bus naar het hotel worden gebracht. Dat was het dan tot nu, ik ga lekker slapen, en de rest van het verhaal start morgen hier vanaf Saba.

• 26 Oktober 2011 - 19:25

Marcel:

Kende ze Marja nog?

• 26 Oktober 2011 - 20:51

Erna:

Het zijn lange dagen. Geniet van Saba.

• 27 Oktober 2011 - 09:43

Rowana:

Klinkt weer helemaal super! Nog heel veel plezier! xx