Nacional Parque Torres de Paine. - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Nacional Parque Torres de Paine. - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Nacional Parque Torres de Paine.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

02 November 2012 | Chili, Torres del Paine

31 oktober.

Vandaag gaan we het Nationaal park Torres de Paine bezoeken, om half negen de bus in, en karren maar. Onze gids heet Claudio, en hij gaat ons over het ontstaan,en over de natuur vertellen in het Park. We starten bij het ranger kantoor waar een maquette staat van de omgeving van het park.
Het landschap van het park wordt gedomineerd door het Painemassief met aan de oostkant de Greygletsjer die sterk stijgt boven de Patagonische steppe. Er zijn kleine valleien zoals de Valle del Frances, Valle Bader, Valle Ascencio en Valle del Silencio.
In de Valle del Frances zijn indrukwekkende kliffen. In het oosten liggen de toppen Fortaleza , La Espada (zwaard), La Hoja (blad), La Máscara, Cuerno Norte en Cuerno Principal.
Een groot deel van het Painemassief bestaat uit het Krijt gesedimenteerde rotsen. Diverse erosieprocessen zorgden voor de huidige vorm in de afgelopen tienduizend jaar.
Er zijn diverse gletsjers zoals de Dicksongletsjer, de Greygletsjer en de Tyndallgletsjer. Ook zijn verschillende meren zoals het Dicksonmeer, Nordenskjöldmeer, Pehoemeer, Greymeer, Sarmientomeer en Del Toromeer. De Painerivier is de belangrijkste rivier van het park.
We gaan het park in, en rijden naar een kleine waterval in de Painerivier, om bij de waterval te komen moeten we een stukje lopen, dat valt niet mee want er staat geloof ik net windkracht 10, over het pad. De gids verteld ons, omdat Torres del Paine in het noorden aansluit op de Zuidelijke ijsvlakte, na de Noord en de Zuid Pool de grootste ijsvlakte, het weer heel grillig is, wat we ook aan de lijve zullen ondervinden, nu de wind, straks regen, s'middags de zon, en daarna de mist. Na de waterval rijden we terug naar het restaurant, daar gaan we eerst een wandeling in de omgeving maken. Bij het restaurant zit een roofvogel (Wim zal wel weten welke), deze is vrij tam en laat zich makkelijk fotograferen. Wordt waarschijnlijk gelokt door de restjes van het restaurant. Na de wandeling lunchen we even, en rijden we weer het park in, we maken diverse fotostops, en we stoppen bij een kudde guanaco's. In dit gebied zouden ook poema's moeten leven, maar die laten zich niet zien. Bij een volgende stop zien we hoog in de lucht de Andes condor. Zo maken we nog een aantal stops in een gebied met heel veel meren en rivieren, doorkijkjes, en machtige uitzichten. Uiteindelijk rijden we weer terug naar het hotel, om ons op te frissen en te eten. Helaas morgen weer een saaie reisdag.