Tweede dag in Rio de Janeiro. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Tweede dag in Rio de Janeiro. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Tweede dag in Rio de Janeiro.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

12 November 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

10 november.

Dit verslag heb ik in Rio geschreven, maar door het uitvallen van het internet in het hotel, en we kregen het ook niet meer aan de praat, kan ik dit nu pas uploaden, terwijl ik alweer thuis ben. Het internet in de grootste stad waar we zijn geweest, was dus ook het slechtst.

Tweede dag in Rio, we kunnen nu weer lekker uitslapen, maar het blijkt weer te regenen, vandaag is voor ons zelf. Althans tot vanavond, dan gaan we naar de Sambaschool om kennis te maken met carnavalvierend Rio. De Sambascholen zijn al volop in de voorbereiding van de komende carnaval. We ontbijten laat, en gaan dan weer Copacabana in, de wijk heet namelijk ook zo. Helaas lopen we de verkeerde kant uit, want we komen algauw in een straat met allemaal kleding winkels, en zelfs een winkelcentrum. Marja zet haar radar aan, en algauw heeft ze weer een broek en een shirt gekocht. Na de winkelstraat drinken we een bak koffie, en gaan we weer richting strand. Aan de boulevard bestellen we twee cocosnoten, met een rietje, om eens echt te proeven hoe dat spul smaakt, niet vies, maar echt veel smaak zit er niet aan de cocosmelk. We wandelen verder de boulevard af, maar door de regen is er niet echt wat te beleven, Scheveningen in de winter is gezelliger. We eten onze lunch en lopen terug naar ons hotel, waar we de rest van de tijd volmaken met lezen, tot we vanavond naar de Sambashow gaan.
Het is zover we gaan naar de Sambashow, maar eerst met de bus uit eten in de wijk Ipanema. Het restaurant is stervensdruk, maar we hebben gereserveerd, en worden naar onze tafel gebracht. We krijgen wat te drinken, en halen salade bij de saladebar. Dan begint de vleesshow, de ene na de andere ober verschijnt aan de tafel, met allemaal een ander soort vlees aan een spies, waar een stuk vanaf wordt gesneden, en op je bord terecht komt. Dit blijft constant doorgaan tot de lappen vlees je oren, en je ogen uitkomen. Voldaan gaan we nu op weg naar de Sambaschool, de chauffeur kan het niet vinden, maar volgens de reisleidster hebben ze de weg ineens veranderd sinds vorige week, deze smoes had ik nog niet gehoord, als je de weg niet weet te vinden. Uiteindelijk zijn we er toch, en blijkt het inderdaad de school van de buurtcarnavalsvereniging te zijn, hardstikke druk, en we lopen tussen de toekomstige carnavalsvierders rond, het is dus niet dat we lessen krijgen. De dansers en muzikanten repeteren hier hun toekomstige uitvoering voor de Carnavalsoptocht, die binnenkort losbarst in Rio. Al met al best wel gezellig, ondanks de drukte. Na middernacht vertrekken we naar huis, omdat ook hier zo nodig de voorzitter net als overal bij verenigingen zichzelf weer even belangrijk moet voelen. We zijn best wel moe, en gaan snel naar bed, want morgen weer bijtijds op
voor de excursie naar het stadsbos, en het Christusbeeld.