Hanoi op zondag - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Hanoi op zondag - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Hanoi op zondag

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

13 Oktober 2014 | Vietnam, Hanoi

Zondag 12 oktober 2014.
Vandaag met de bus een rondrit door Hanoi, we moeten lopend naar de bus, want die kan niet in de straat van het hotel komen. Met gevaar voor eigen leven lopen we door de ochtendspits, we kunnen niet over de stoep, want dat is de parkeerplaats voor de brommers. Aan alle kanten ingesloten door brommers auto,s en fietsen lopen we naar de bus. Allereest rijden we naar het mausoleum van Ho Chi Minh, en net als het hotel, er wordt onderhoud gepleegd, en kunnen niet op visite. Hierna lopen we naar het presidentiele paleis, wat eers het gouvernementgebouw van de fransen was. We lopen door een schitterende botanische tuin naar het arbeiderswoninkje waar Ho Chi Minh volgens overlevering heeft gewoond van 1954 tot en met 1958, waarna hij in een houten paalwoning van afvalhout is gaan wonen tot aan zijn overlijden, ook hier gaan we even buurten. We komen op het terrein ook nog bij de "pagode met 1 zuil" gewijd aan de godin van barmhartigheid Quan Am. Langs het parlement- gebouw lopen we terug naar de bus. We gaan nu op weg naar "tempel van de literatuur", een school die volgens de leer van Confucius is opgericht, waar de mandarijnen werden opgeleid, en daarna tot in de negentiende eeuw de universiteit van Vietnam is geweest. Nu is het slechts een monument, maar zoals vandaag blijkt de studenten die zijn afgestudeerd vieren dit hier, er lopen honderden jongens en meisjes in traditionele kleding, die blij zijn dat ze hun diploma hebben gehaald. We lopen weer naar de bus, en rijden naar de de oude gevangenis van Hanoi, met de mooie naam "Maison Centrale" later door de Amerikaanse krijgsgevangenen omgedoopt naar "Hanoi Hilton". Oorspronkelijk was het een Franse gevangenis die bestemd was voor misdadigers en Vietnamese dissidenten, later voor de Amerikaanse krijgsgevangenen, in ieder geval in beide gevallen een helhuis voor de mensen die er zaten.
We gaan naar onze laatste bestemming, de "Ngoc Son Temple" die ligt aan het Hoan Kiem Lake. Het is een idyllisch gelegen, met een rood bruggetje toegankelijk tempeltje waar veel lokale mensen hun gebeden komen opzeggen. Het is nu tijd voor de lunch, en daar gaan we lopend heen. We krijgen daar weer een lekker meer gangen lunchje, en met een voldaan gevoel lopen we terug naar ons hotel, om ons even op te frissen, want het is best wel warm. Om 16:00 uur gaan we naar de waterpoppenshow, dat zijn poppen in het water die onderwater met grote stokken worden bediend door hun poppenspelers, een hele leuke ervaring is dit geweest. We gaan nog even koffie drinken, en daarna dineren we in een restaurant met uitzicht over het meer. We lopen nog even door de stad, tussen de enorme hoeveelheid brommertjes, niet normaal hoeveel van die bromvliegen in zo'n klein straatje in Hanoi rijden. Terug naar het hotel, en dan in de kooi, want morgen gaat echt de tocht beginnen.

• 13 Oktober 2014 - 18:53

Erna:

Zo te lezen is het weer helemaal geweldig. Xx