Ho Chi Minh trail naar Dong Hoi. - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh trail naar Dong Hoi. - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh trail naar Dong Hoi.

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

16 Oktober 2014 | Vietnam, Dong Hoi

Donderdag 16 oktober 2014.
Vandaag weer een drukke reisdag, dus vroeg op en veel rijden. We gaan op weg naar Dong Hoi, maar maken nog wel een paar stops voordat we daar zullen arriveren. De eerste stop die we maken is in een klein dorpje, waar we los gelaten worden op de lokale markt. Hier is van alles te koop van piepkuikens tot kleding, van fruit tot hond, er liep een vrouwtje aan mij voorbij met een eend bij zijn poten kwakend voor zijn leven, deze was dus bestemd voor de pot. We stappen in de bus, en voorbij dit dorp laten we Highway number One voor wat het is en draaien we de Ho Chi Minh trail op, en volgen we deze verder. Deze trail was in de Vietnam oorlog bestemd voor het vervoer van de troepen van de Vietcong, en de bevoorrading van deze troepen, en na een uurtje rijden stoppen we bij het Dong Loc monument, welke was opgericht ter herinnering aan 10 Noord Vietnamese meisjes, in de leeftijd van 17 tot 22 jaar, die door een Amerikaanse piloot waren gebombardeerd. Hier is ook een museumpje bij welke de kant van de Vietcong meer belicht. Er waren in de Vietnam oorlog 3 miljoen slachtoffers onder de Vietnamezen, en maar 58 duizend slachtoffers aan Amerikaanse kant. Er was ook nog een divers aantal wapens en bom soorten te zien. Na deze stop vervolgen we de Ho Chi Minh trail naar de Phong Nha grotten. Bij aankomst bij deze grotten
gebruiken we eerst de lunch, voordat we in de boten stappen. Ook deze lunch was weer lekker, en we kunnen naar de boten en instappen. Na een halfuurtje varen, bereiken we de grotten, en gaan naar binnen met de boot. Eenmaal binnen in de grotten weet je niet wat je overkomt, dit is werkelijk imposant, mooi, geweldig, worden en foto's kunnen niet weergeven hoe mooi die grotten zijn, en hoe groot. We passeren door gigantische zalen, kolossale stalactieten en stalagmieten, mooi
uitgelicht. Ze zijn dus niet voor niets op de wereld erfgoedlijst geplaatst, diep onder de indruk varen we nog een paar honderd meter door, het ene beeld is nog mooier dan het andere. We worden op de kant gezet, en mogen nu nog even tussen de kolossen door lopen. Aan alles komt een eind, dus ook aan de grotten en we kunnen weer in de bus, om naar onze eind bestemming te rijden Dong Hoi. Hiermee zit de reisdag er dan ook op, en kunnen we ons opfrissen, voor het diner en de spullen voor een nieuwe drukke dag klaarleggen.