Boottocht door de Mekong Delta. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Boottocht door de Mekong Delta. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Boottocht door de Mekong Delta.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

24 Oktober 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vrijdag 24 oktober 2014.
Vandaag gaan we een tour maken door de Mekong Delta, toch weer vroeg op, wan we moeten een flink eind rijden naar ons startpunt, want dit ligt buiten Saigon. Dus door de spits, naar de Mekong Delta, we gaan over diverse bruggen want een delta is een gebied waar divers rivieren in uit komen. Er wordt nog een koffie stop gehouden, en daar hebben ze heerlijke koffie soorten, nog beter dan Starbucks. We rijden verder en komen op ons instappunt voor de boot, we krijgen daar eerst een rondleiding in een stenen fabriek. Het blijkt dat de stenen gebakken worden met als stookmiddel de vliesjes van de rijst. Na de rondleiding stappen we op onze boot, en varen door diverse takken van de delta, we stoppen bij een bedrijfje waar ze kokosnoten verwerken, en zien daar hoe de kokosnoten worden gebroken, en hoe de kokos, en de schillen worden gebruikt. Van de kokos worden allerlei vormen van snoep gemaakt, en van de schil worden souvenirs gemaakt van kralen tot poppetjes en matjes. We varen verder de Delta op, en worden afgezet bij een klein marktje, waarna we een stukje moeten lopen, waar we mensen bezig zien met matten te maken. Als we hier doorlopen komen we op een grotere boot, waar we ook onze lunch geserveerd krijgen. Ons voorgerecht moeten we zelf klaar maken, een Vietnamese loempia, we rollen diverse ingrediënten in anderhalf velletje kokospapier. Als dit is gebeurt is, mogen we hem zelf opeten. Hierna gaan we aan tafel, en krijgen we de rest van gerechten gereserveerd. Na de lunch kunnen we nog even op de
dekken vertoeven, maar het beste is om onder het afdak te blijven, want de zon is vandaag weer indringend aanwezig. Na nog een poos varen gaan we weer aan land, en rijden we terug naar Saigon. Hier komen we weer in de spits terecht, en als je wil weten hoeveel brommertjes daar dan niet rijden, als we stoppen voor en verkeerslicht staan er zo een honderd brommertjes naast je, er wordt gezegd, dat iedere Vietnamees we een brommer heeft. We worden gedropt bij het hotel, het is half vijf, en we kunnen nog naar de markt, dus we droppen de meeste spullen op de kamer en lopen naar de overdekte markt. Daar zijn alle merken te krijgen voor heel weinig geld, Kipling tasjes kan je kopen voor 4 euro, dus hoe echt zullen ze zijn? Ook Nike, Mont Blanc, etc. zijn voor dat geld te krijgen. We eten nog wat en gaan terug naar het hotel. Morgen uitslapen, en voor we naar het vliegveld gaan krijgen we nog een stads rondrit. Dit verhaal is om thuis op te schrijven, want dat zal morgen niet meer lukken.

• 24 Oktober 2014 - 16:55

Erna: