Laatste vakantiedag en terugkeer thuis. - Reisverslag uit Hoogvliet, Nederland van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Laatste vakantiedag en terugkeer thuis. - Reisverslag uit Hoogvliet, Nederland van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Laatste vakantiedag en terugkeer thuis.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

26 Oktober 2014 | Nederland, Hoogvliet

Zaterdag 25 en zondag 26 oktober.
Laatste vakantiedag, lekker uitslapen, ontbijten, we mogen op de kamer blijven tot 12:00 uur. Het is weer bloedheet in Saigon, en we lopen om de tijd vol te maken naar de Starbucks, en vanaf het terras kijken we naar het verkeer, het blijft verwonderlijk hoeveel brommertjes blijven passeren, het is een grote bijenkorf, en het bromt nog ook. We gaan terug naar het hotel, zetten de koffers klaar, en pakken de handbagage. Om 13:00 uur komt de bus, de koffers gaan erin, en wij ook, met de handbagage. We rijden naar de kathedraal van Saigon, een door de Fransen gebouwde kerk, die hoe kan het ook anders de Notre Dame wordt genoemd. Er staat ook een groot Mariabeeld voor, en naast de kerk ligt het postkantoor, ook een overlevering van 100 jaar overheersing van de Fransen, alleen achterin een groot portret van de bevrijder van Vietnam, Ho Chi Minh. Na dit bezoek gaan we naar het oorlogsmuseum, wat voor jou Marcel, voor de deur op een plein staan tanks, helikopters en vliegtuigen uit de Vietnamoorlog, binnen krijgen we de geschiedenis van de Vietnamoorlog te zien, maar wat het meest met je doet, zijn de gevolgen van het gebruik van Agent Orange, op de bevolking, met name de kinderen van de Vietnamezen. Er worden heden ten dage nog steeds baby's geboren met genetische afwijkingen, eigenlijk hadden de Amerikanen ook voor het tribunaal in Den Haag moeten komen. Dit was de afsluiting, van onze kennismaking met Vietnam, vriendelijke bescheiden mensen, die in een land wonen met een schitterende natuur, en die door hun economische achterstand nog traditioneel kunnen leven, dit zal niet lang meer duren want het ze hebben een snelgroeiende economie. We worden naar het vliegveld gebracht, en nemen afscheid van de gids, de chauffeur, en de busboy, pakken onze koffers en lopen naar de incheck balie, na het inchecken begint de hele reutemeteut weer, met de douane enzovoort. Alles verloopt op tijd, ook de aansluitende vlucht, en in de ochtend van 26 oktober staan we om 6:00 uur weer op Schiphol aan de grond. Nu is het alleen nog lopen naar de kofferband, waar we na onze koffer te hebben gepakt, afscheid nemen van onze medereizigers, het heeft goed geklikt in de groep, en we hebben het gezellig met elkaar gehad, maar nu is het voorbij, en ieder gaar naar huis. Wij dus ook op weg naar de treinen, kopen ons kaartje en kunnen bijna gelijk instappen, om 8:00 uur staan we op het Centraal Station, ook de metro komt er aan, en om 8:30 zijn we weer thuis waar we door twee blij mauwende katten worden verwelkomd.