Boottocht naar de gletsjers. - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Boottocht naar de gletsjers. - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Boottocht naar de gletsjers.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

04 November 2012 | Argentinië, El Calafate

3 november.

Vanmorgen om half acht de bus in, we gaan nog meer gletsjers bezichtigen. We rijden weer naar Nationaal park Los Glaciares, om daar op de boot te stappen, om vanaf het water de ijsmassa's te bekijken. Als eerste varen we naar de Upsalagletsjer, deze is niet echt goed bereikbaar door de massa ijsbergen die in het water liggen.
De Upsalagletsjer is de laatste jaren bekend vanwege het feit dat hij snel kleiner wordt. Velen denken dat dit een gevolg is van de opwarming van de Aarde.
Vandaag regent het pijpenstelen, en op de boot waai je uit je onderbroek, gelukkig heb je op de boot binnen, een vaste stoel toegewezen gekregen, zodat je weer op temperatuur kan komen. We krijgen alle tijd om foto's te maken, dat geld overigens voor het bezichtigen van elke gletsjer. Als er genoeg foto's geschoten zijn, varen we door naar de volgende gletsjer. We gaan nu op weg naar de Spegazzini gletsjer, dit is een kleinere ijsmassa, dan de andere 2 die we bezichtigen. Nadat we deze tot in de details hebben kunnen bestuderen, varen we naar de Perito Morenogletsjer, die hebben we gisteren uiteraard ook gezien, maar over water benaderen we deze van de noordkant. Ook hier krijgen we weer de kans om een volledige geologische studie af te ronden. Als we deze hebben afgerond, varen we weer terug naar de haven. Met de bus weer terug naar het hotel, daar de spullen op de kamer gebracht en naar El Calafate gelopen, om met Marja weer cultureel te gaan winkelen. Ze scoort 2 T-shirts, maar intussen is het tijd geworden voor het afscheidsdiner. Morgen gaan we terug naar Buenos Aires, en dan valt de groep uit elkaar door de verschillende bestemmingen. Ik heb in ieder geval genoeg foto's hier gemaakt om een Italiaanse ijszaak te beginnen. Vanaf morgen gaan we de warmte tegemoet.

• 04 November 2012 - 20:28

Lily Assink:

Hoi Marja en Gerard,

Ik heb jullie reisverhaal gelezen. Dus dat zag er dan allemaal weer prachtig uit. blijf jullie volgen.
    Groetjes, Lily Assink.

• 05 November 2012 - 13:03

Marc Van Den Boom:

Hallo Gerard en Marja, vorig jaar Maleisië en nu dit. En weet je wat nu zo leuk is, wij gaan aanstaande woensdag ook deze reis maken. Afgekeken van jullie vorig jaar zal ik het nu ook gaan bij houden op waarbenjijnu.

Groeten Marc en Vera