Eerste dag in Rio de Janeiro. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Eerste dag in Rio de Janeiro. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Eerste dag in Rio de Janeiro.

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

10 November 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

9 november.

Eerste dag in Rio, en het regent een beetje, we gaan vandaag de stadstour doen, op eigen houtje weet je niet waar je moet beginnen. Rio is een samenvoegsel van wijken, gescheiden door bergen, of gelegen op eilanden in de baai, bereikbaar door tunnels onder de bergen, pontjes, en bruggen. Het is in geen enkel opzicht vergelijkbaar met Buenos Aires, wat nu voor ons meer toegangkelijker lijkt. On hotel ligt in Copacabana, en op 15 minuten lopen van het beroemde strand. Om negen uur rijden we weg, om de stadstour te starten, eerst geld pinnen, want het merendeel van de pinautomaten zijn van de lokale bank, en accepteert onze kaarten niet. We rijden naar de Suikerbroodberg, hier ga je met 2 gondels naar de top om een eerste uitzicht over de stad te hebben, je kan hiervandaan goed de stadsdelen zien, en kijken ook recht op het Christusbeeld, dit gaan we zondag bekijken. We hebben een goed overzicht over de baai, en geen rivier. De portugezen, die toen ze hierin 16e eeuw in januari, voor het eerst aankwamen dachten, dat dit een rivier was, vandaar Rio de Janeiro. Hierna weer met de gondels naar beneden, om een stadstour te doen in het oude centrum, eigenlijk is er niet echt iets te zien, behalve wat straatjes, die doen denken alsof je in Lissabon loopt, en dit is inderdaad ook wel een beetje zo, dan heb je het interessantste ook gelijk wel gehad. De rest is een wandeltocht van niks, een oude kerk, en het eerste huis van Carmen Miranda (thuis even opzoeken wie dat wel mag wezen). We zijn klaar met de tour, gaan terug naar het hotel, en hebben de middag vrij. We lopen naar het strand van Copacabana, gezellig is het strand niet, want het is voornamelijk geschikt gemaakt om te sporten, om de zoveel meter, een volleybalveld of en handbalveld, of een voetbalveld, en op het fietspad loopt iedereen een beetje te joggen. Naast de boulevard, zie je allemaal krachtsporttoestellen. Er is ook nog wat live muziek op het strand van een aantal bandjes, wat balacrobatiek met cocosnoten tot en met een doperwt. Misschien is het er leuker als de zon schijnt, nu valt het een beetje tegen. We lopen de winkelstraatjes maar weer in, en gaan naar het hotel terug. Opvallend is dat alle wooncomplexen zijn afgesloten met een hoog hek, en 24 uur bewaking van een mannetje achter het hek. Volgens de reisleidster blijft Rio een gevaarlijke stad, maar morgen hebben we de hele dag voor ons zelf, we gaan dan alleen s'avonds naar een sambashow.