Fietsen Tam Coc, en dan naar Vinh - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Fietsen Tam Coc, en dan naar Vinh - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Fietsen Tam Coc, en dan naar Vinh

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

15 Oktober 2014 | Vietnam, Vinh

Woensdag 15 oktober 2014.
Vandaag zou een reisdag worden om de afstand van Noord naar Zuid Vietnam te overbruggen, de afstand van Hanoi naar Saigon (Ho Chi Minh City) is namelijk ongeveer 1800 km. Dat lijkt mee te vallen, maar we rijden dit voornamelijk over Highway number 1, er is doordat Vietnam zo smal is verder geen andere hoofdweg. De bus rijd dit met een snelheid van ongeveer 50 km/uur, harder kunnen we niet, want alle vormen van vervoer verplaatsen zich over deze weg, dus van personenwagen tot handkar, tot ossenwagen en wandelwagen.
Maar er wordt anders beslist, vandaag gaan we eerst een fietstocht maken in de omgeving van Tam Coc, en dat betekend dat we later kunnen opstaan. We starten om 09:00 uur met de fietstocht, en rijden via het dorp, de omgeving in. Nu zien we de omgeving van de andere kant, als vanuit het bootje. In deze omgeving wonen de toekomstige generatie ondernemers, we zijn nog niet onderweg of we worden door de plaatselijke fotografen gevolgd, die ons op diverse plaatsen op onze fiets op de foto schieten. Kunnen we later kopen van ze, en geloof het of niet maar bij de eerste stop worden de eerste foto's al aangeboden. De omgeving is weer schitterend, en het weer is lekker, dus we fietsen over hobbeldebobbel wegen lekker door de boerenomgeving terwijl de mensen hun rijst aan het binnenhalen zijn, en de ongebruikte stengels in de fik steken. De meeste mensen hier dragen oude uniformdelen van de oude Vietcong strijders. Als je ze fotografeert moet je wel gelijk afrekenen, terwijl ze ons laten betalen voor de foto's van ons, dubbele winst voor hen. We brengen ook nog een bezoek, waarom ook niet aan een tempeltje van een vergiftigde keizer. Om 12:00 uur zijn we
weer terug bij het hotel, en hebben we de gelegenheid om nog even te douchen voor we het hotel uit moeten. Hier gebruiken we ook de lunch, waarna we ongeveer 5 uur moeten rijden naar Vinh, zo'n 120 km verder. De gehele weg wordt vandaag gerenoveerd, dit betekend dat we vandaag gemiddeld 25 km/uur kunnen rijden, bij aankomst kunnen we gelijk op het eten
aanvallen.