My Lai, vergeten slachting, op weg naar Qui Nhon. - Reisverslag uit Mỹ Lại (1), Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu My Lai, vergeten slachting, op weg naar Qui Nhon. - Reisverslag uit Mỹ Lại (1), Vietnam van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

My Lai, vergeten slachting, op weg naar Qui Nhon.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

20 Oktober 2014 | Vietnam, Mỹ Lại (1)

Maandag 20 oktober 2014.
Vandaag super vroeg op, ontbijten, en om 7:00 uur vertrekken we met de bus.Vandaag wederom een transfer dag, veel kilometers maken en weinig zien, het enige waar de tijd voor gaan nemen is voor een bezoek aan het voormalige My Lai, ik ze opzettelijk voormalig, want dit is een dorpje wat op 16 maart 1968 werd uitgeroeid door de Amerikanen. Op die datum werd de C compagnie gebriefd, dat er in het dorp een 200 Vietcong soldaten waren gesignaleerd. De C compagnie werd op een search en destroy opdracht naar dit dorp gestuurd, en er mochten geen overlevende Vietcong soldaten achterblijven. Om half acht in de ochtend werden de 105 amerikanen bij het dorpje afgezet, en bij aankomst in het dorp waren er geen Vietcong soldaten aangetroffen, ondanks dat er alleen vrouwen, kinderen en bejaarden in het dorpje waren gaf Luitenant William Calley de opdracht om iedereen te vermoorden, wie niet mee deed zou hij hoogst persoonlijk vermoorden. In vier uur tijd en 504 dode vrouwen, kinderen en bejaarden, en nadat alle huizen door de "Zippo afdeling" in de brand waren gestoken was het voorbij, door ingrijpen van een Amerikaanse helikopterpiloot. Alleen Luitenant William Calley werd veroordeeld, eerst voor levenslang, maar naderhand omgezet in 10 jaar, waarvan hij 3 jaar in huisarrest heeft uitgezeten. Na deze pas op de plaats, reden we verder naar onze lunch stop aan een strand. Hierna nog 3 uur rijden en we arriveren in Qui Nohn. Voor we naar ons hotel rijden bezoeken we nog een scheepswerfje, deze maakt houten boten en het is volledig handwerk. Dan door naar het hotel, daar aangekomen blijkt dit aan een mooi strand te liggen, op het eerste gezicht lijkt het een soort Copa Cabana, tussen de bergen, alleen geen internationaal toerisme, wat lokale jeugd. We gebruiken nog wat in een strandtentje, en dan is het weer tijd voor het diner. Morgen naar Nha Trang, en volgens mij daar een vrije middag, nou ja, we wachten het af.