Bezoek nationaal park, en boottocht in Ushuaia. - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Bezoek nationaal park, en boottocht in Ushuaia. - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Bezoek nationaal park, en boottocht in Ushuaia.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

28 Oktober 2012 | Argentinië, Ushuaia

27 Oktober.
Vandaag om 8 uur aan het ontbijt, en om half negen de bus in voor een excursie naar het Lapataia National Park. Vandaag beginnen we droog en het is niet meer zo koud als gisteren. We maken op weg naar het park wat korte stops om te genieten van de Panorama's op het Beagle kanaal. Het kanaal is genoemd naar de Beagle, het schip van kapitein Robert FitzRoy, waarop ook Charles Darwin meevoer. We rijden het nationale park binnen, en stoppen al vrij snel om een wandeling met gids, rond een meer te maken, de gids vertelt ons over het gebied, en de geschiedenis en hun oorspronkelijke bewoners de Yahgan. We eindigen de wandeling bij het laagst op de wereld liggende postkantoor, en laten in onze paspoorten een bladzijde stempelen als bewijs hiervan, een postkantoor op het einde van de wereld. We gaan de bus weer in voor een volgend bestemming, met een wandeling naar de koffie. Het weer wordt steeds beter en er verschijnt zowaar ook een zonnetje, na de koffie rijden we naar een beverdam. 25 Paartjes bevers zijn in 1947 ingevoerd op Vuurland door de Argentijnse Marine, om in de bonthandel te kunnen concureren met Alaska. Alleen op Vuurland is het minder koud dan in Alaska, en was de kwaliteit dus minder, en onverkoopbaar, dus de bevers werden vrijgelaten. Er zijn nu tussen de 100.000 en 200.000 bevers, en het gevolg is rampzalig voor Vuurland, de bever heeft hier geen natuurlijke vijand, dus hele stukken bos worden gesloopt door de bevers, om hun dammen te maken, door de veelheid van dammen ontstaat er ook nog eens watervervuiling. Na het bezoek aan het nationale park rijden we weer naar Ushuaia. daar eten we wat en lopen naar de haven voor onze 2e excursie, een boottocht over het Beagle kanaal. De zon schijnt nu volop, en het wordt steeds warmer we varen uit, en krijgen de zuidelijkste vuurtoren te zien, eilanden met een soort Aalscholvers, waarvan mensen aan boord dachten dat het pinguins waren, helaas vlogen deze pinguins, dus de wens was verstoord. Wel kwamen we nog langs een eilandje met Zeeleeuwen, dus er werden weer talloze plaatjes geschoten. Terug in de haven, onze op de boot gekregen bon, voor een gratis hete chocolademelk ingewisseld, daarna wat eten bij tante Sara, en met de taxi weer terug naar het hotel.

• 28 Oktober 2012 - 11:05

Zo ik ben weer op de hoogte van jullie belevenissen, en nu lijkt het mij al een geweldige reis. Dan ben je alle tegenslag van de heenreis al weer lang vergeten. Geniet!!
    Groeten uit een koud Amsterdam.

• 29 Oktober 2012 - 11:11

Erna:

Hai Mar en Geer,
    Wat een belevenissen allemaal. Bijzonder het verhaal van de bevers. Hier is het ook koud.
    Veel plezier verder. lieve groetjes Erna

• 30 Oktober 2012 - 07:33

Wim:

Leuke foto van Magellanic Woodpecker.