Kalligraferen, en bezoek Moslimbuurt Xian. - Reisverslag uit Xianyang, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Kalligraferen, en bezoek Moslimbuurt Xian. - Reisverslag uit Xianyang, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Kalligraferen, en bezoek Moslimbuurt Xian.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

30 September 2013 | China, Xianyang

Weer een dag later dit verslag, omdat we de nacht hebben doorgebracht in de trein naar Beijing , en daar was geen internetverbinding mogelijk. Vandaag dus 30 september, konden we uitslapen, we gingen pas 12 uur weg, op weg naar het park met de Litle Wild Goose pagode, de grote Wild Goose Pagode hebben we gisteren op het dansplein gezien. Daar beginnen we met een cursus kalligraferen, wat we kregen van een behoorlijke lesheks. Eerst kregen we te horen wat Kalligrafie inhoudt, en dat er 5 vormen waren, wat uitleg over het Chinese schrift, en toen mochten we het zelf proberen, een leuke dag vulling daar we allemaal een beetje lamlendig waren, omdat we uit ons dagritme waren gehaald. Na de les, door de winkel lopen, of we uiteraard nog wat schilderijtjes wilden kopen. Er was niets naar onze zin, dus zijn we maar even in het park gaan wandelen, dit was een soort zen tuin, waar je niets van het drukke verkeer hoort. Er hangt een grote bel, en als je er met de balk tegenaan heit, dan gaat het water in de potten er omheen, wilder bewegen. Hier waren we gauw uitgekeken, en gaan we op weg naar de moslim markt. Er wonen in Xian, ongeveer 20000 moslims. De markt is inderdaad, een markt wat weer niks voor ons is, alleen maar fruit, noten, groenten, en andere vreterijen. We gaan eerst wat te lunchen zoeken, en vinden een Mac Donalds, we besluiten hier te gaan eten, om de Chinese rijsttafels, te doorbreken. Na het eten, weer de markt op, op zoek naar wat andere producten, dan eten, en zowaar we vinden een meer toeristische afdeling, Marja gaat gelijk los, pennen en een zonnebril, en sleutelhangers worden besprongen. Ik vind nog een draak, en kindereetstokjes, die worden door een vogelkop aan elkaar gehouden, als een soort veer, om het eten wat makkelijker te maken. Om 6 uur is het uit met de pret, en moeten we gaan dineren, voordat we met de trein vertrekken. Tijdens het diner pak ik de kinderstokjes, en gelijk grote hilariteit. We eten af en moeten op weg naar het station, daar aangekomen komen we in de grootste menigte terecht tot nu toe, we moeten ons door de menigte en 3 controles wringen voor we in de bloedhete wachtruimte arriveren. Gelukkig wordt al snel onze trein omgeroepen, en kunnen we naar het perron. Daar is het koeler, en lopen we op ons gemak naar onze wagon. We stappen in en zoeken onze slaapcoupe op, we hebben zogenaamde soft sleepers, dit slaat niet op ons bed, denk ik want dan vraag ik me af wat een hard sleeper is. Onze slaapcoupe bestaat uit 4 stapelbedden, en daar onze groep uit 16 man bestaat hebben we dus 4 coupes. Onze gids komt bij 3 oudere Franse dames terecht. We drinken nog een paar biertjes, praten nog wat met elkaar, en dan gaan we slapen.