Aankomst in Beijing. - Reisverslag uit Peking, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Aankomst in Beijing. - Reisverslag uit Peking, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Aankomst in Beijing.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

01 Oktober 2013 | China, Peking

We worden half zeven, met een kopje koffie of thee wakker gemaakt, over 40 minuten arriveren we in Beijing. We kleden ons aan en drinken ons drankje op, even later loopt de trein het station van Beijing binnen. We zoeken de bagage bij elkaar, alleen de handbagage, want de koffers komen met een andere trein. We stappen uit, en hier is het niet zo druk als toen we op de trein moesten stappen in Xian. De bus brengt ons naar het hotel, waar we direct op het ontbijt kunnen aanvallen. We krijgen tot 10 uur om ons op te frissen en nog wat van de treinreis bij te komen. Dan moeten we de bus weer in, en rijden we naar de Tempel van de Hemel. Hier werden door keizer offers gebracht, om een goede oogst te krijgen. Het zou een leuk bezoek zijn geweest, als het niet zo regende. We lopen over het terrein en bezoeken ook de steen, waar volgens de chinezen de hemel het dichtste bij de aarde komt. Intussen gaan terug naar de bus, om naar de lunch te worden gebracht, na de lunch bezoeken we het plein van de Hemelse Vrede (Tian'an Men Plein). Als we dachten veel chinezen te hebben gezien, dan zien we ze nu in overtreffende trap. Zolang we op het plein lopen gaat het nog wel, maar als we naar de Verboden Stad lopen dan verzuipen we weer in het gedrang. Het is vandaag 1 oktober, de stichtingsdatum van het nieuwe China, en alle Chinezen hebben vrij. Dat ondervinden we nu, we lopen onder enorm ellenbogenwerk, door de controle van de Verboden Stad. We komen als eerste op het voorplein van de stad, een foto zonder mensen, is onmogelijk, we kijken rond en, en schuifelen door naar het politieke deel van de stad, hier werden de hoge afgevaardigden, en bezoekend hoogwaardigheidsbekleders ontvangen, ook hier weer foto's en weer verder. We arriveren nu op het deel van de stad waar de vrouwen, c.q. concubines wonen, hier mogen we naar het keizerlijke bed kijken, als we doorlopen komen we in de tuinen. Wanneer we die achter de rug hebben kunnen we de stad weer verlaten. Ook hier weer met handen en voeten, ons in de menigte staande houden. We zijn hier net zoveel gefotografeerd, als dat we foto's genomen hebben. Het is nu ook weer mooi weer geworden, en we hebben het zelfs weer behoorlijk warm. Aan het begin van de excursie hier naar toe was de verwachting dat we omstreeks 3 uur weer terug in het hotel zouden zijn, maar intussen is het vijf uur als we de Verboden Stad verlaten, de bus kan ook moeilijk bij ons kommen vanwege de drukte, dus lopen we hem maar tegemoet. Eindelijk kan de bus bij ons komen, en moeten we rap instappen, want de bus staat op de middenweg stil, en blokkeert het verkeer. Er kunnen op het plein wel meer als een millioen mensen bivakkeren. Al met al een vermoeiende dag achter de rug, want de avond kunnen we vrij besteden, dus vlug terug naar het hotel, om even uit te rusten, en dan naar de koopmall, daar zijn ook de restaurants, en daar eten we eerst nog wat, en verkennen de koopgoot verder. Nu gaan we bijtijds naar huis, want morgen gaan we naar de muur.