Lhasa, bezoek aan het Potala paleis. - Reisverslag uit Lhasa, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Lhasa, bezoek aan het Potala paleis. - Reisverslag uit Lhasa, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Lhasa, bezoek aan het Potala paleis.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

25 September 2013 | China, Lhasa

Vandaag weer op een gewone tijd uit de veren, we gaan een bezoek brengen aan het Potala paleis. Het regent weer, dus de regenjacks en paraplu's gaan mee. De bus komt voor en in en kwartier tijd staan we voor het paleis. Dit is het winter paleis van de Dalai Lama's, en ligt uiteraard weer tegen de berg aangebouwd, wat betekend, weer trappen, en niet zo weinig ook. We moeten door de controles, en komen aan het begin van de trappen te staan. We beginnen met klimmen en doen kalm aan, anders kom je niet boven. Na een half uur klimmen staan we voor de ingang, weer door de controle, want je mag nog geen lippenstift mee naar binnen nemen. We beginnen in het witte paleis, dit is het politieke deel van het paleis, vandaar uit werd er geregeerd, en hoogwaardigheidsbekleders en vorsten ontvangen. Hier moet je ook weer trappen lopen. Wanneer we op de bovenste verdieping staan, moeten we via het rode paleis weer naar beneden, dit is het religieuze centrum, hier zien we de ruimtes waar de jonge Dalai Lama's les kregen, en de gebedsdiensten hielden. Het lig hier ook vol met gebedsrollen, daar mogen we niet inkijken. We mogen binnen ook nergens foto's maken. Er zijn hier ook graftombes van voormalige Dalai Lama's, de stupa van de vijfde Dalai Lama is het grootst, en er is meer dan 1000 kilo goud in verwerkt, de andere stupa's zijn iets kleiner, maar ook zij hadden nog wat goud gespaard om het in de tombe te verwerken. We hebben maar een uur, dus moeten we ons naar de uitgang haasten. Alle trappen weer af, en we komen uit op een plein waar ook de pelgrims zich verzamelen. Vanaf het plein lopen we voorlangs het paleis, om nog wat foto's van het complete paleis te nemen. Het weer begint intussen op te klaren, we lopen naar de bus, die ons naar de lunch brengt, alles weer wegkauwen, en we zijn dan gereed om in de middag het zomer paleis te bezoeken. Dit paleis heet het Norbulingka paleis, eigenlijk is het geen paleis, maar allemaal door de diverse Dalai Lama's gebouwde mini paleisjes, in een grote tuin. Hier is ook het verblijf van de huidige 14e Dalai Lama te zien, ook is hier de vijver te zien waar Brad Pitt, in de film "Seven years in Tibet" de Dalai Lama leert schaatsen. Vanuit dit zomerpaleis is de Dalai Lama, ook naar India gevlucht. We krijgen een aantal van deze verblijven te zien, maar nu slaat de vermoeidheid ook toe, s 'morgens eerst de trappen, en vanmiddag het geslenter door de tuin. Het is intussen weer zonnig, en behoorlijk warm, dus we lopen weer naar de uitgang en naar de bus, die ons weer snel naar het hotel brengt. s 'Avonds eten we op het dakterras van het hotel, die ons een goed uitzicht geeft op een verlicht Potala paleis. Ik heb geen benen meer over en schrijf dit verslag, en duik dan lekker mijn "houten" koffer in.

• 25 September 2013 - 17:10

Erna:

Jammer dat ze geen roltrappen hebben voor jullie. Kan Marja het allemaal bijhouden?
    Kus Erna