Op weg naar Lhasa. - Reisverslag uit Lhasa, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Op weg naar Lhasa. - Reisverslag uit Lhasa, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Op weg naar Lhasa.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

24 September 2013 | China, Lhasa

Vandaag vertrekken we op een normale tijd naar Lhasa, het wordt een lange reisdag met de bus. Eerst rijden we naar een bergpas op 4800 meter, om daarvandaan van het uitzicht op het Yamdrokmeer, dat ietsje lager ligt. Het is een tocht van circa tweeënhalf uur, en we maken nogal wat plasstops, we moeten veel waterdrinken, en dat moet er ook weer uit. We rijden uiteindelijk via een weg met haarspeldbochten, naar de pas, onderweg zien we ook nog wat fanatieke fietsers die ook de berg op rijden. Uiteindelijk bereiken we het uitkijkpunt op 4800 meter. Inderdaad een schitterend uitzicht op het meer. Er komt een vrouwtje aanlopen met een Yak, en ik moest toch even uitproberen hoe dat zat, en ben er dus voor de foto even opgeklommen. Foto gemaakt, vrouwtje betaalt, is Marja in onderhandeling om op de foto te worden genomen met twee Tibetaanse berghonden. Ook dat gedaan, Marja op de foto tussen de honden. Nog wat foto's van het uitzicht, en de omgeving, dan rijden we naar het Yamdrokmeer, om daar te gaan picknicken. Er zijn door de reisleiding luchboxen geregeld, en er wordt koffie door hen geregeld, en we eten dit lekker aan het meer op. Niet te ver naar beneden lopen, het is hier nog steeds boven de 4000 meter, want dan kan je aan de zuurstoftank, want lopen is hier nog inspannender dan in Tsedang. Na de lunch stappen we in de bus, en rijden richting Lhasa, maar eerst gaan we op bezoek bij een Tibetaanse familie, daar worden we getrakteerd op wat lokale specialiteiten. Allereerst moeten we natuurlijk de alom geroemde yak thee proeven, dit is echt niet te pruimen, en gewoon smerig, hierna komt het lokale bier, dit gaat wel, ietwat zurig, maar fris. We krijgen nog wat snoep, dit is zo hard dat ik maar net doe of ik eet, en stop het in mijn zak, gooi ik buiten wel weg. Na dit gastvrije onthaal nemen we afscheid, stappen in de bus en rijden naar Lhasa. Dit is een cultuuromslag , zo rustig als het in Tsedang was zo hectisch is het hier. We zien in de verte het Potala paleis, en in de buurt daarvan is ons hotel. s 'Avonds nog even dineren, en dan naar bed, het is vermoeiend het verblijf op grote hoogten.