Bezoek aan de Drag Yerpa grotten. - Reisverslag uit Lhasa, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Bezoek aan de Drag Yerpa grotten. - Reisverslag uit Lhasa, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Bezoek aan de Drag Yerpa grotten.

Door: Gerard KKok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

27 September 2013 | China, Lhasa

Vanmorgen weer om zeven uur, opstaan, we vertrekken namelijk om half 10 naar de Drag Yerpa grotten, dit zijn grotten waar in vroegere eeuwen Boeddhistische monniken gingen mediteren, ze werden tijdens de inval van de Chinezen, gesloopt maar een aantal jaren later weer gerenoveerd. Vroeger waren het grotten, nu hebben ze er een soort van kleine tempeltjes voorgezet. We vertrekken op tijd en rijden Lhasa uit, algauw rijden we weer op een weg met haarspeldbochten, die door de tand destijds, en het weer, behoorlijk kapot is. We hobbelen naar boven, en maken een stop op een stuk waar de weg overspannen is met gebedsvlaggetjes, en op de rotswanden zijn allemaal laddertjes geschilderd, dit betekend dat er daar veel kinderen zijn omgekomen. We bereiken de parkeerplaats, en stappen uit, je gelooft het of niet, weer trappen. We beginnen te lopen, het is stralend weer, maar wel fris. We hebben weer schitterende vergezichten, en we zien boven ons de tempeltjes waarachter de grotten zitten, dat betekend nog even doorstappen. Weldra bereiken we de eerste grot, en zien in het klein de Boeddhistische goden, zoals we ze ook in de grotere tempels hebben gezien, alleen hier mag je wel foto's maken. We lopen op ons gemak, via de trappen langs een aantal van deze grotten. Als we ze gezien hebben dalen we weer langzaam af, totdat we weer bij de parkeerplaats zijn aangekomen, daar drinken we thee, en zien ook zowaar nog wat gieren voorbij scheren. We stappen in de bus, en rijden weer terug naar Lhasa. Als we daar zijn gearriveerd gaan we lunchen, niet met de hele ploeg maar wel met twee andere stellen. Na de lunch trekken we onafhankelijk van elkaar de stad in, ieder met zijn eigen doel. Vanavond nog een keer dineren, en dan de spullen klaar maken omdat, we morgen weer naar China vliegen. Alweer een leuke dag gehad, met een mooi uitzicht op de bergen.

• 27 September 2013 - 16:07

Wim:

Voor grotten had je niet naar China gehoeven. Je had ook met je broer op vakantie kunnen gaan.