Bezoek terracotta leger, en dansplein. - Reisverslag uit Xianyang, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Bezoek terracotta leger, en dansplein. - Reisverslag uit Xianyang, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Bezoek terracotta leger, en dansplein.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

29 September 2013 | China, Xianyang

Vandaag weer om half zeven op, en om acht uur weer in de bus, we gaan vandaag naar het beroemde terracotta leger, van Qin Shi Huangdi (221-214 v.Chr.), maar eerst stoppen we bij een terracotta fabriekje, waar ze onder meer, figuren uit dit leger in alle formaten namaken. Dit zijn niet de enige artikelen die ze maken, ze produceren ook Chinese lakschermen, tafels, stoelen, en je kan er ook geborduurde schilderijen kopen. Ik heb er een bronzen draak gekocht. Ik vond dat allemaal veels te duur, maar uiteindelijk kreeg ik een draak voor de helft van de prijs, waarschijnlijk nog steeds te veel. Maar ik voelde me op dat moment een goede onderhandelaar. Hierna door naar het echte leger. Het is vandaag rond de dertig graden, en er is zon. We moeten door een controlepoort, en daarna is het een soort toegang tot een pretpark. Er staan een viertal enorme gebouwen, en we beginnen bij het geschiedkundige gedeelte, hier worden de opgegraven koetsen met ieder vier paarden ervoor tentoongesteld, ze zijn niet zo groot zoals later zou blijken, want de beelden van de krijgers variëren van 1,78 meter tot 1,90 meter, maar ze zijn volgens de gids de originele afmeting. Ook kunnen we hier naar een stukje romeinse geschiedenis kijken, maar dat lopen we snel door, dat kunnen we in Europa, ook wel bekijken. In het tweede en derde zien we hoe de opgravingen zijn uitgevoerd. In het vierde gebouw zien we waarvoor we gekomen zijn, het terracotta leger, een gerestaureerd leger van klei, het zouden ongeveer 4000 figuren zijn. Het is een indrukwekkend schouwspel, en geen enkel gezicht is eender. We lunchen hier ook, en worden in een aparte ruimte gezet, dit is wel best zo, want heb je weleens in een vreetschuur gezeten met een paar honderd chinezen, dan moet je in Nederland gehoorbescherming aanschaffen van de Arbeidsinspectie. Dat gaan we nog erger meemaken, wanneer we in Peking zijn, daar beginnen dan het oktoberfeest, het belangrijkste feest in China,en dan komen er een miljoen Chinezen op het Plein van de Hemelse Vrede, ben benieuwd. Na het eten kunnen we nog even op eigen houtje alles bekijken, en hierna rijden we weer naar het hotel. We krijgen weer twee uur voor onszelf, en dan gaan we weer naar de stad, naar een plein waar de Chinese mensen komen om te dansen, te vliegeren, met op afstand bestuurbare vliegtuigjes te spelen. Er is een winkelcentrum waar op het plafond beelden uit de ruimte worden getoond, die overgaan naar beelden uit de oceaan, die weer overgaan in de vier jaargetijden, je weet niet wat je ziet, zo groot als dit weergegeven wordt, we gaan weer terug naar het plein. Voor Marja kat in het bakkie, die gaat direct dansen. Om negen uur wordt er een stuk verderop op het plein een show gestart met een show in een enorme fontein, een schitterend gezicht, daar de fontein zo'n tweehonderd meter lang is. Na deze show gaan we naar het hotel, ons voorbereiden op de treinreis, morgen naar Beijing.

• 01 Oktober 2013 - 12:51

Hans Van Der Kruijk:

Hoi gerard,

Wat een belevenissen allemaal. Ik hoop dat het mee zal vallen in beijing met de drukte.

Veel plezier nog,

Groetjes hans en linda.