Vertrek naar, en aankomst in Tibet. - Reisverslag uit Lhasa, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu Vertrek naar, en aankomst in Tibet. - Reisverslag uit Lhasa, China van Gerardenmarja - WaarBenJij.nu

Vertrek naar, en aankomst in Tibet.

Door: Gerard Kok

Blijf op de hoogte en volg Gerardenmarja

22 September 2013 | China, Lhasa

Half vijf gaat de wekker, we moeten vroeg opstaan, want we vliegen vandaag naar Tibet. Om half zes een snel ontbijtje, en kwart voor zes, zitten we in de bus. We arriveren bij het vliegveld, en kunnen doorlopen naar de douane. De bagage was gisternacht bij onze kamer opgehaald, en door iemand van de organisatie naar het vliegveld gebracht, en heeft deze voor ons ingecheckt. Daarom kunnen we nu direct naar de douane en, lopen we direct naar de gate. We moeten ook al direct boarden, en om iets over achten zitten we in de lucht, op weg naar Tibet. Na twee en een half uur vliegen landen we in Lhasa. We gaan naar de band en pakken onze bagage, en lopen naar de uitgang, daar staan Maandag en Dinsdag al op ons te wachten. Maandag is de buschauffeur en Dinsdag is onze Tibetaanse gids. Maandag en Dinsdag zijn de Nederlandse vertalingen van hun Tibetaanse namen, ze zijn op die dagen geboren. Wat ook belangrijk is, de zon schijnt hier, en het is lekker warm. We merken het meteen dat we op 3600 meter zitten, als we de koffers naar de bus hebben gereden, kunnen we zowat aan de zuurstof. Oppassen de komende dagen dus, kalm aan doen, en volgens Laurens, onze Nederlands reisleider. We rijden naar Tsedang, daar is ons hotel, op 3200 meter. We krijgen vanuit de bus zodra we Lhasa hebben verlaten, al snel schitterende berggezichten, en uitzichten over een bergmeer, we maken toch nog een foto stop. We rijden verder en we arriveren in ons hotel, een beste kamer, maar de bedden zijn alweer zo hard als een plank. We lunchen nog even, Tibetaanse, Indiase, Chinese keuken, gemixt, en erg lekker, hier gebruiken we dus de verdere maaltijden in Tsedang. s 'Middags bezoeken we de graftombe van koning Songtsen Gampo. Uiteraard ligt die graftombe annex tempel tegen de berghelling, dus dat wordt trappenlopen, niet eens zoveel, maar genoeg om boven weer te staan luchthappen. We lopen daar even rond, en krijgen uitleg dat deze koning het Boeddhisme vanuit India naar Tibet heeft gebracht. De trappen weer naar beneden, voelt net zo zwaar als naar boven. We rijden weer terug naar Tsedang, voor het avondeten. Het was een lange dag, bijtijds naar bed, morgen zien we meer van de omgeving.